HDR suli 4 - Táj- és épületfelvételek
Télen még rendben van, hogy a négy fal között ücsörgünk, nehogy megfagyjunk. Viszont lassan itt a tavasz, azaz itt az ideje, hogy kimenjünk a szabadba és tájakra valamint épületekre is alkalmazzuk a HDR technikát! Ha süt a nap és kék az ég, akkor egyből nagyobbak is a kontrasztok, melynek befogására sok esetben nem elég egyetlen felvétel. Viszont felhős ég is alkalmas lehet HDR felvételekre, hiszen így kihangsúlyozhatjuk a felhők mintázatát, s akár dramatikus hangulatokat is kelthetünk 1-1 képpel. Ebben a részben a nappal készült HDR tájképekkel és épületfelvételekkel fogok foglalkozni. Az éjszakai felvételekre a következő, a Napról és a Holdról szóló fejezetben fogok röviden kitérni.
Egyik kedvenc hobbim Ditémmel kerékpárra vagy vonatra felugrani és a környéken kirándulgatni. Annyi szép dolgot lehet ilyenkor felfedezni, legyen az táj, természet, műemlék, vagy egy jó sörkert, esetleg egy útszéli erdei vadmálna s vadszeder. Általában magammal is szoktam vinni a fényképes hátizsákomat, amiből seperc alatt elő lehet kapni a fényképezőgépet. Szinte mindig 3 felvételt készítek AEB-vel, hogy később otthon minden lehetőségem meglegyen esetleges kiégett foltok vagy expozíciós hibák kijavítására. Elvégre manapság a fényképezőgépekbe kapható memóriakártyák eléggé olcsók lették, tehát nyugodtan megengedhető a 3-szoros képmennyiség.
Állványt nappali fényképezéshez sose szoktam magammal vinni, hiszen AEB-vel és automatikus kioldással napfény mellett minden HDR képet kényelmesen el lehet készíteni kézből is. Ennek több oka is van: Egyrészt nappal a világosabb felvételek elkészítéséhez is bőven van elég fény, azaz mind a 3 felvétel szép éles lesz. Az automatikus kioldásnak és AEB-nek köszönhetően a fókusz és blende változatlan marad, valamint a 3 kép egy másodpercen belül készül el. Ezalatt persze nagyon kicsit megmozdul a kezem, ami miatt a képek egymáshoz képest egy halványat el vannak csúszva. Ez az elcsúszás viszont szinte észlelhetetlenül kicsi, hiszen a fényképezett tárgyak viszonylag messze vannak az objektívemtől - ellentétben a makró fényképezéssel, ahol a tárgyak közelsége miatt az elcsúszások sokkal jobban láthatóak és komoly problémát okozhatnak a képsorozatok összemosásakor. Másrészt azért is készíthetem nappal szabad kézből a táj-/épületképsorozataimat AEB-vel és automatikus kioldással, mert a mai HDR programok olyan jól dolgoznak, hogy az apró elcsúszásokat nyom nélkül ki tudják javítani. Ha nem rendelkezik fényképezőgépünk AEB funkcióval, akkor viszont mindenképp szükségünk lesz egy állványra, hogy az egyes felvételek ne csússzanak el egymáshoz képest.

Az egyik legnagyobb probléma a szabadban való fényképezésnél a szél és a mozgás. Ha az egyes felvételek között elmozdul pl. egy ember, állat vagy egy autó, akkor képsorozat összerakásánál ún. "ghost"-okat, azaz szellemeket kapunk. Manapság egyre jobb módszerekkel dolgoznak a HDR programok ilyen mozgó objektumok kijavításánál, ám továbbra sem tökéletesek. Azaz a hiányzó lábakat vagy a dupla fejeket Photoshopban kell ismét a végeredménybe varázsolnunk. Bár arra még esetleg tudunk ügyelni, hogy ne legyen túl sok ember, állat vagy mozgó jármű a képünkön, a széllel már nehezebb megbírkózni. A szél ugyanis a képsorozat feldolgozásánál kisebb-nagyobb elmosódásokat / homályokat eredményez a leveleknél. Itt nem segít sem állvány, sem automatikus kioldó - egyszerűen meg kell várni a szélcsendet, ha megtehetjük. Vagy persze jóval távolabbról kell készítenünk a fényképet, hogy a levelek ne legyenek már egyenként kivehetőek, hanem pl. erdőt lássunk csak, amiben kisebb szelek elnyelődnek eredményünkben.


Épületeknél és szobroknál a HDR technikának még egy külön hatása is van, melyekkel a csendéleteknél / ételfényképeknél is találkozni fogunk. A képsorozatunk feldolgozásakor ugyanis a világosabb és a sötétebb felvételek segítségével (valamint egy kis kézügyességgel a tonemapping során) sokkal plasztikusabb eredményeket érhetünk el, mint egyetlen felvétellel. Jól látható ez pl. az alábbi példákon is.


A HDR technika számára a legérdekesebb szituációk azok, amikor a Nap vagy a (teli-)Hold is látható a képen, ugyanis ezek az égitestek sokkal erőteljesebb fényt sugároznak ill. tükröznek Földünkre. Ezekről az óriási kontraszttal rendelkező esetekről a következő részben fogok írni.
További HDR suli fejezetek:
2 megjegyzés:
Nemcsak a főzésben vagy profi...Igaz, ami igaz: ebből is megélhetnél, annyira jól fotózol!!!Olvasgatom ám ezeket az írásokat is, jók nagyon!!Nálunk a férjem az, aki imád a kertben 1-1 virágzó bokorra szállt bogarat , lepkét is lefotózni, képes ott guggolni miatta...De az "újabb" digitálissal olyan jókat nem tud ő sem, még a régebbi hagyományossal inkább. Szóval be kellene egy ilyen hiper-szuper masinára ruházni- de egyenlőre sajna sokkal fontosabb dolgok vannak. De akinek már álmai sincsenek....Majd egyszer meglepjük magunkat, megbeszéltük....Ő pedig meg is tanít majd, hogy használjam. Addig is félreteszem magamnak az útmutatásod!
Off: ha a gasztro.blog-ról megyek hozzád, nem enged a Kísérleti konyhára valamiért....
Köszi szépen, trinity! Huhh, ahhoz azért tengernyi türelem kell, hogy szépen lekapj egy bogarat vagy egy lepkét! Ehhez mindenképp jó lenne egy nagy blendés (pl. 1.4) objektív, rendkívül sokat tud dobni a képeken a mélységi élesség (ill. itt ugyebár homály)
Kipróbáltam gasztro.blog.hu-ról, nekem nem volt gondom. Lehet gugli valamit átbabrált a feedemen. Az is rejtély számomra, hogy miért kerülnek ki ismételten a bejgyzéseim gasztro.blog.hu-ra, szóltam is emiatt, de nem kaptam az oldal szerkesztőitől választ.
Megjegyzés küldése