HDR suli 6 - HDR panorámák
Szabadtéri és beltéri fényképeket készítve néha azzal a problémával is szembesülünk, hogy objektívünkkel egyszerűen képtelenek vagyunk befogni a tér teljes szélességét vagy magasságát. Ilyenkor előkaphatunk speciális fisheye ("halszem") objektíveket, melyekkel ugyan sikerülhet befognunk a teljes szélességet, ellenben eltorzult végeredményt kapunk csak. Ugyan léteznek algoritmusok és programok (pl. PTLens), amik ezekből a felvételekből ismét egy torzulásmentes képet tudnak alkotni, de még mindig speciális fisheye objektívekhez lennénk kötve. A másik út az, hogy hagyományos objektívünkkel több felvételt készítünk, melyeket később összeragasztgatunk egy panorámává. Ebben a fejezetben ezekről a többszörösen több felvételből összerakott HDR panoráma felvételekről fogok írni.
Hagyományos objektívekkel is készíthetünk panoráma felvételeket, mégpedig úgy, hogy egyszerűen több felvételt csinálunk az egész tájról / belső térről, s ezeket később ún. stitching (összevarró) programokkal egy széles (vagy magas) képpé ragasztjuk össze. Ehhez mindössze annyit kell tennünk, hogy a fényképezőgépünkkel ugyanazon a helyen állva vízszintesen balról jobbra vagy jobbról balra haladva felvételeket készítsünk. Állványra nappal, napsütés mellett, távoli tájat vagy várospanorámát fényképezve nincs szükségünk - mindössze éjszakai felvételeknél és közeli objektumoknál lesz szükségünk statívra. Én általában álló képeket szoktam készíteni, de természetesen fekvő képekkel is működik minden. A felvételek készítésekor ügyeljünk arra is, hogy a képek között legyen elegendő átfedés, aminek segítségével az összevarró programunk később automatikusan összeillesztheti az egyes felvételeket. A beállításokon (fókusz, blende, színhőmérséklet, stb.) ne változtassunk a panoráma készítésekor, hiszen így is lesz elég fénybeli eltérés, amivel a programunknak (vagy nekünk) később meg kell birkóznia.
Speciális kezelést igényelnek a panorámaképek, melyek közeli tárgyakat, személyeket is tartalmaznak. Ilyenkor ajánlott statívot használni, melyet még egy speciális sínnel is ki kell egészítenünk. Ezen a sínen a fényképezőgépünket a forgásponthoz képest hátrébb tudjuk tolni. Részletekben nem szeretnék elmerülni most. Csak annyit jegyeznék meg, hogy a fényképező hátrébbcsúsztatása azért szükséges, mert különben a képek összeillesztésekor a közeli tárgyak különböző távolságban jelennének meg, s nem lehetne őket szépen összeilleszteni. Részletek itt és itt. Távoli tájképekhez / várospanorámákhoz viszont bőven megleszünk az ilyen speciális felszerelések nélkül is.
Amennyiben HDR panorámát tervezünk, pl. a színek jobb reprodukálhatósága miatt, akkor minden egyes képrészletről 3 vagy több különböző expozíciós idejű felvételt kell készítenünk. Később otthon azt ajánlanám, hogy először rakjuk össze az egyes képrészleteket HDR képpé, s csak utána ragasszuk össze a képrészleteket panorámává. Ennek az az oka, hogy az összevarró programok általában eldobják a fényképek készítési adatait (EXIF adatok, pl. expozíciós idő, blende, ISO érték stb.), ami a HDR programok számára viszont szükséges lehet. A tonemappinghez pedig azt javaslom, hogy válasszunk ki egy középső képrészletet, állítsuk be a tonemapping paramétereket ehhez a képhez, s ugyanezekkel a paraméterekkel készítsük el az összes képrészlet tonemappingjét. Ha ugyanis eltérő paraméterekkel dolgozunk egyes képrészleteknél, akkor hol erősebb árnyékokat kapunk, hol plasztikusabb eget - azaz összeragasztás után a különböző kidolgozásokkal elronthatjuk vele a HDR panorámánk összhatását. Némelyik HDR programban az összes felvételre automatizálva is kiszámíttathatjuk a tonemappinget (batch processing), azaz nem kell egyesével végigkattintgatnunk az összes képrészletet.

Tudástól függően az összevarró programunk nem csak az elcsúszásokat és kisebb elforgatásokat képes kijavítani az egyes képek összeillesztésekor, hanem még a fény és színeltéréseket is nyom nélkül korrigálhatja. Ajánlom az ilyen programok használatát, ugyanis rengeteg utómunkálatot megspórolhatunk vele. Az összeillesztés során a kisebb elcsúszások miatt a panoráma-felvételünk nem fogja 100%-osan kitölteni a képkeretet, azaz még egyszer körül kell nyírnunk tetszésünk szerint több vagy kevesebb eget / földet hagyva.
Néhány összevarró program:
- Photomerge (Photoshopba beépítve, csak a CS3 verzió óta igazán jó)
- Autostitch
- hugin
- PanoTools
- Image Composite Editor
További HDR suli fejezetek:
10 megjegyzés:
Sajnos ezt már nem életszerű kipróbálni a kompaktommal, ami csak hackelt bracketinget tud, túl lassan, plusz a panoráma... rengeteg elcsúszás/ghosting lenne. Ehhez valódi, gyors bracketing kell. :-(
Amúgy a képmennyiség is jelentős. :-) A végeredmény viszont magáért beszél.
Kézből bracketing nélkül nem is próbálkoznék. Leírnád, hogy milyen az általad összehackelt bracketing?
HDR-től függetlenül panorámát még mindig készíthetsz sok külön felvételből. Persze, kell hozzá jópár kép, de ma már szerintem nem olyan nagy gond a szükséges tárhely, mint néhány éve.
Amiről beszélgettek, az nekem kínai, de sebaj:))))
Kellemes Húsvéti Ünnepeket kívánok!!!
Köszi trinity ;) Neked/nektek is kellemes húsvéti ünnepeket kívánok!
Remélem maga a bejegyzés azért érthető (?)
én is készítettem pár hdr-t főleg estit.
kicsit sötétebbek, azaz az esti hangulatot tükrözik inkább:
http://gal.antalaron.hu/bp-hdr-20081112/
egy panoráma is van köztük, arra külön büszke vagyok :)
Nagyon jó képek!
Panoráma, éjszaka, huhh. Hány órán át tartott a felvételek készítése? ;)
Hát olyan hosszú ideig azért nem tartott. 30s-es expótól két fényértékenként mentem lefele, és 5 fényképet készítettem minden beállításból. Jó objektívem van, a szélén is jó képet ad, így elég volt 5 beállítást fotóznom. :) összesen 25 kép :)
Szóval kb. fél óra + még a többi képed - gyanítom a fél éjszakát szabad ég alatt töltötted ;)
En azt nem ertem, ha csinalok pl egy 7kepbol allo hdr kepet, akkor adinamikatartomany miert nem no annyival illetve kerul mentesre a vegso tiff file eseten, hogy utana szabadon ecsetelgethessek es huzogassam a csuszkakat. Lasd pl Nikon ahol lazabban lehet ezt kezelni, canon gepem van es ugyan ugy szetesik a kep, ha emelek rajta 2fenyerteket, hiaba a hdr feldolgozas es 16bizes tiffbe mentes.
En azt nem ertem, ha csinalok pl egy 7kepbol allo hdr kepet, akkor adinamikatartomany miert nem no annyival illetve kerul mentesre a vegso tiff file eseten, hogy utana szabadon ecsetelgethessek es huzogassam a csuszkakat. Lasd pl Nikon ahol lazabban lehet ezt kezelni, canon gepem van es ugyan ugy szetesik a kep, ha emelek rajta 2fenyerteket, hiaba a hdr feldolgozas es 16bizes tiffbe mentes.
Megjegyzés küldése